Sunday, 26 April 2015

Herba dan fungsinya

Cara maubat zaman bahari kada kaya zaman wahini. Zaman bahari kadada duktur wan misi. Amun awak asa kada nyaman, asa manggaring, bidan pang nang dicari. Inta japaikan awak, inta uruti. Urang bahari mun sakit kadada ubat tahan sakit, arit haja saurang. Disinilah mulanya petua maubat panyakit.

Urang bahari manggunaakan tumbuhan sebagai ubat. Tumbuhan ini dikategorikan sabagai tumbuhan herba. Terkadang, kita kada parasan bahan masakan saharian kita mangandungi tumbuhan herba. Salain dari manambahkan rasa atau maarumkan masakan, tumbuhan ini jua kawa mangawal atau mangurangkan dan mungkin jua ada nang manghilangkan panyakit.

Ada jua petua urang bahari nang  was-was hagan diamalkan. Ujar urang tuha amun sakit mata, cari haja pohon bamban. Ambil pucuknya nang balum malarak. Dalam pucuk bamban ada banyu. Lilihkan banyu pucuk bamban kadalam mata. Salawat 3 kali, In Shaa Allah ampih sakit mata. Diingatkan jua sabalum malilihkan banyu pucuk bamban, pastikan kadada 

rebuskan bersama segenggam kacang hijau. Letakkan diluar rmh dan diembunkan sampai ke pagi. Keesokannya, campurkan sedikit gula dan makan. Ia mampu mengubati penyakit pitam.

Pokok betik - Carica Papaya Linn
- Getah betik mampu melembutkan dan akan menghilangkan ketuat. Sapukan getah betik 2 kali sehari selama seminggu dan ketuat akan hilang sedikit demi sedikit.
- Tumbuk daun betik muda dgn sedikit temuhitam dan garam sampai lumat dan campurkan ke dlm segelas air. Minum airnya untuk mengubati demam panas.

Peria - Momordica Charantia
- Peria yg dimakan dengan bijinya mampu menurunkan darah tinggi.

- Air rebusan daunnya mampu menambahkan selera makan dan juga mampu menambah susu ibu.
- Air rebusan daunnya juga boleh digunakan sebagai losyen kulit.

Petai - Parkia Speciosa Hassk
- Boleh dijadikan ulam dan mampu mengubati penyakit kencing manis.
Daun Sirih - Piper betle Linn
- Jika darah tiba-tiba mengalir dari lubang hidung, ambil sehelai daun sirih dan gulungkan lalu disumbat kedalam lubang hidung. Darah akan berhenti mengalir.
- Daun sireh yang dimakan bersama gambir mampu mengubati cirit-birit.

Lidah Buaya - Aloe Vera
- Daunnya yang telah dikeringkan dan diekstrak digunakan sebagai julap untuk memudahkan pembuangan air besar.
- Lendirnya digunakan sebagai losyen untuk melembutkan kulit, mengubati luka dan kudis.

Misai Kucing - Orthosiphon Aristatus
- Air rebusan daun yang dicampur dengan sedikit potongan kunyit dan gula batu mampu membantu melawaskan pembuangan air kecil.

Senduduk - Melastoma Malabthricum
- Daun dan akarnya digilingkan dan diletakkan ke atas kudis. Kudis akan kering dan beransur pulih.
- Sapuan air gilingan daun dan akarnya juga mampu mengubati kudis cacar tanpa meninggalkan kesan parut.
- Air rebusan akar juga digunakan untuk membasuh mulut bagi merawat sakit gigi.
- Tumbuk daunnya, tampalkan pada luka dan ia mampu menghentikan pengaliran darah.

Lengkuas - Alpinia Galanga Swartz
- Sakit sengal mampu diubati dengan menuam daunnya kebahagian
yang sengal.
- Air rebusan daunnya boleh digunakan sebagai losyen bayi.

Cekur - Kaempferia Galanga Linn
- Giling beberapa helai daun cekur sampai lumat dan tampal pada bahagian yang bengkak atau gatal.Ia mampu melegakan bengkak dan gatal
- Kunyah bongkah cekur dengan garam. Lakukan beberapa kali untuk mengurangkan tekak gatal.
- Wanita yang baru bersalin boleh merebus bongkah cekur dan meminumnya untuk memanaskan badan.

Belimbing Buluh - Avverhoa Bilimbi Linn
- Rebus daun, bunga dan buahnya dalam kuantiti yang sama banyak dan minum airnya setiap pagi. Ia mampu merawat batuk.
- Air belimbing buluh yang muda digunakan untuk menurunkan tekanan darah tinggi, kencing manis dan mengelakkan pitam.

Kadok - Piper Sarmentosum Roxb
- Untuk merawat sukar buang air, ambil beberapa helai daun kadok dan rebus selama beberapa jam. Minum airnya.
- Basuh keseluruhan pokok termasuk akarnya dan rebus. Ia mampu mengubati batuk, selsema, sakit gigi dan sengal tulang.
- Air rebusan daun kadok juga mampu mengubati demam malaria. Ambil segenggam daun kadok yang segar dan rebus bersama 3 cawan air. Minum air rebusan tadi setiap hari sehingga penyakit sembuh.

Asam Jawa - Tamarindus Indicus Linn
- Penyakit lelah dapat dikurangkan dengan amalan meminum air rebusan kulit batang pokok asam.
- Bisul mampu diubati dengan menyapu daun asam jawa dan kunyit hidup yang ditumbuk.

Melur - Jasminum Sambac Ait
- Meminum air rebusan bunga melur mampu mengubati demam.
- Sapuan bunga melur pada buah dada mampu merangsang pengeluaran susu ibu.

Halia - Zingiber Officinale Rose
- Sendawa mampu dihentikan dengan meminum air campuran dengan halia dan lada putih yang ditumbuk.
-  Meminum air halia yang direbus selama 3 jam dapat mengubati sakit perut.

Pokok Cerita - Andrographis Paniculata Nees
- Air rebusan daun pokok berita dan daun misai kucing dapat mengubati kencing manis
- Air rebusan daun pokok cerita boleh mengurangkan tekanan darah tinggi.

Serai - Cymbopogon Citratus
- Ambil beberapa helai daun serai dan tumbuk. Tapis airnya dan sapu ke permukaan kulit yang terdedah. Nyamuk takkan dekat.
- Tumbuk beberapa helai daun serai kemudian di pupuk pada dahi untuk menghilangkan sakit kepala.

Bawang Putih - Allium Sativum
- Jika disengat kala jengking atau lipan, sapukan bawang putih yang telah ditumbuk dan ikat dengan kain.
- Untuk mengelak dari serangan cacing, kunyah sedikit bawang putih mentah setiap hari.
- Minum air rebusan bawang putih yang direbus selama 6 jam mampu menghilangkan sakit tekak dan selsema. 
- Jika mata berketumbit, ambil bawang putih dan sapukan pada ketumbit. Ketumbit akan mengecut sedikit demi sedikit.

Tunjuk Langit - Helmintostachy zeylanica
- Ambil beberapa hiris bongkahnya dan kunyah bersama sireh. Telan semua air daripada kunyahan ini. Amalkan beberapa hari. Ia mampu mengubati batuk kokol, sifilis, cirit-birit dan untuk mengelakkan ibu yang baru melahirkan anak daripada demam
.Bunga Tahi Ayam - Lantana Camara Linn
- Tumbuk daunnya dan tepekkan pada luka. Ia dapat menyembuhkan luka.
- Sengal tulang dapat dikurangkan dengan menyapu air rendaman daunnya pada sendi.
- Untuk menghilangkan bengkak, tampalkan daun yang telah ditumbuk pada bengkak.Bengkak akan berkurangan.

Periuk Kera - Nepenthes Gracilis Korth
- Ambil sedikit batang dan daunnya dan rebus selama 1 jam. Minum airnya utk mengubati batuk atau cirit- birit.
- Minum air rebusan batang dan akarnya dapat mengubati demam.

Pala - Myristica Fragrans Linn
- Pucuknya diulam dan dimakan bersama nasi dapat mengubati penyakit darah tinggi.

Pokok Ati-ati
- Tumbuk beberapa helai daun tua sampai lumat.  Tampalkan pada luka dan ulang sampai luka sembuh.
- Rebus beberapa helai daunnya selama 4~6 jam dan biar sampai airnya jadi pekat. Minum setiap hari dan ia dapat mengubati penyakit darah tinggi.

Letup-letup - Phyalis Minima L
- Sakit pinggang dapat diubati dgn menampalkan daun dan batang letup-letup yang ditumbuk pada pinggang.

Gelenggang Besar - Cassia Alata
- Memakan daunnya dapat mengubati penyakit kulit seperti kudis, kurap, kayap, panau dax jangkitan kulit.
- Ia juga boleh melegakan sembelit.

Setawar - Costus Speciosus Smith
- Tumbuk batangnya yang segar dan sapukan pada kulit yg meruam dan berair.

Bunga Raya Putih - Hibiscus Rosa-sinensis
- Tumbuk kudup bunga sampai lumat. Campurkan sedikit air. Minum airnya untuk merawat darah tinggi.
- Wanita yg mengalami masalah kitaran haid digalakkan meminum air rebusan bunga raya.

Terung Pipit / terung rembang - Solanum Torvum Swartz
- Memakan buah terung ini dapat menambah selera makan.
- Daunnya diulam untuk mengubati penyakit pitam
- Ia juga mampu mengurangkan tekanan darah tinggi.

Salain manggunakan tumbuhan sabagai petua maubat, urang bahari jua manggunakan bahan- bahan lain kaya sarang tabuan tanah atau angkut-angkut. Sarang angkut-angkut dicampurkan dgn saikit banyu dan tampalkan ka sakaliling bisul. Ia dapat mangurangkan rasa sakit. Kononya rasa sakitnya akan ditarik oleh angkut-angkut.

Masih banyak petua urang bahari yang masih balum dapat dipastikan keberkesanannya secara saintifik. Petua ini masih digunakan oleh segelintir urang dan kita harus memikirkan tentang bagaimana ia mampu berfungsi manjadi ubat dan bagaimana pula ia mampu menyembuhkan panyakit. 




Mistik si ikan puyu



IKAN PUYU - ANABAS TESTUDINEUS (Climbing Pearch)

Ikan puyu dikatakan tidak tidur malam dan sifatnya itu dipercayai mampu  menghalang  atau dapat membuat menggagalkan ilmu hitam yang ditujukan kepada isi rumah pembela ikan puyu.Ikan puyu juga dipercayai dapat mematahkan ilmu pukau dimana mentera atau jampi yang digunakan tidak akan menjadi. Menurut cerita, ikan puyu merupakan alat permainan orang bunian  dan juga toyol. Dengan adanya ikan puyu didalam rumah, toyol akan leka  bermain  dengan ikan dan lupa dengan niat asalnya untuk mencuri duit tuan rumah. 

Suatu ketika dahulu, ikan puyu juga digunakan semasa ibu melahirkan anak. Bidan akan meletakkan seekor ikan puyu dedalam kain dan digantung di tengah-tengah pintu utama rumah ibu yang ingin melahirkan anak. Ikan puyu ini akan dibiarkan kering dan mati dengan sendirinya di dalam kain tersebut. Ia dipercayai dapat menghalang ilmu hitam yang ditujukan kepada ibu bersalin bagi mengganggu proses kelahiran bayi.

Ikan puyu hidup di dalam sungai atau tasik air tawar. Ikan puyu mampu hidup lama kerana ia mampu berhijrah mencari lopak air untuk hidup.Ikan puyu bergerak didaratan dengan menggunakan sirip dada dan sirip ekornya yang kuat dan tajam. Ia berfungsi untuk mencengkam tanah dengan berkesan. Sirip-siripnya yang tajam dan kuat ini juga digunakan sebagai senjata untuk melindungi diri daripada dimakan oleh ikanlain. 

Ikan puyu akan berpindah mencari lopak air dalam kumpulan pada waktu malam untuk keselamatan. Ikan puyu mampu hidup tanpa air untuk beberapa jam tetapi perlu dalam keadaan lembap. Ikan puyu merupakan ikan yang tahan lasak. Pada musim kemarau, ikan puyu mampu menggali lubang dan membenamkan diri ke dalam lumpur dalam tempoh yang lama untuk berhibernasi dan keluar pada masa yang sesuai.

Ikan puyu mempunyai lendir yang berfungsi sebagai antibodi mengatasi serangan penyakit yang tidak dimiliki oleh spesis ikan lain.Untuk memancing ikan puyu, kebiasaannya cengkerik akan dijadikan sebagai umpan. Waktu tengahari adalah masa yang paling sesuai untuk menangkap ikan puyu kerana waktu tengahari adalah waktu ikan puyu memburu umpan.

Ikan puyu jantan mempunyai tubuh yang lebih kecil berbanding dengan puyu betina dan pergerakan puyu jantan lebih lincah dari puyubetina.Ikan puyu dikatakan mempunyai khasiat untuk meningkatkan tenaga lelaki dan melambatkan proses penuaan bagi wanita.

Disebalik cerita mistik si ikan puyu juga sangat lazat dijadikan juadah. Terdapat bermacam-macam menu juadah dari ikan puyu. Saya menggemari ikan puyu goreng dicicah dengan kicap yang diricihkan dengan bawang merah dan cili api. Ikan puyu masak lemak cili api yang dicampurkan dengan belimbing buluh juga bisa menggugat diet saya.Ikuti entry saya yang seterusnya dengan resepi ikan puyu masak lemak cili api.




Pamali atau pantang larang dalam masyarakat Banjar

PAMALI
Pamali bermaksud pantang atau larangan yang jika dilanggar akan menyebabkan sesuatu balasan atau tulah. Orang zaman dahulu menggunakan pamali sebagai salah satu kaedah untuk mendidik dan mengajar anak supaya mematuhi perintah, arahan dan suruhan dengan lembut secara  psikologi. Anak-anak akan akur dan mematuhi pantang larang tersebut  walaupun mereka tidak rela kerana khuatir akan mendapat balasan, kecelakaan atau tulah di kemudian hari.

Pamali diciptakan oleh nenek moyang kita dalam semua aspek kehidupan. Tidak ketinggalan juga pantang larang atau pamali ini ditekankan dalam proses pembuatan makanan atau masakan. Dalam proses pembuatan tapai, kita dilarang bermasam muka nanti tapai yang dihasilkan juga masam. Perempuan yang dalam keadaan  ‘datang bulan’ juga dilarang membuat tapai nanti tapai yang dihasilkan berwarna merah.

Orang zaman dahulu kebayakannya mejadikan pertanian sebagai punca rezeki mereka seperti  menoreh pokok getah. Pokok getah lebih produktif mengeluarkan hasil pada waktu subuh. Maka mereka menciptakan satu kata, pamali bangun lambat nanti rezeki lambat masuk. Ia merupakan satu cara untuk mendisiplinkan diri kerana zaman dahulu tidak perlu ‘’punch card’’ untuk datang dan balik kerja.

Kita sering diingatkan, kalau sudah dalam perjalanan, jangan berpatah balik nanti akan terlibat dengan kecelakaan. Dalam keadaan tergesa-gesa untuk pergi ke suatu tempat, kadang kala ada barang penting yang tertinggal.  Ia mungkin hanya penyebab berlakunya kecelakaan dan ia berlaku hanya kerana kebetulan.

Nenek juga pernah berkata, jangan ambil gambar bertiga. Nanti orang yang ditengah mati dulu. Kita tidak boleh mempercayainya kerana ajal maut itu telah ditentukan oleh Tuhan. Kita seharusnya mentafsir pamali berdasarkan kepada hukum islam. Nenek juga tidak dapat menghuraikan mengapa kata pamali ini terwujud.

Banyak pamali yang diturunkan oleh nenek moyang kita dalam aktiviti harian kita. Nenek kata walaupun sudah kenyang, nasi dalam pinggan mesti dihabiskan nanti nasi menangis. Ia merupakan pujukan kepada anak kecil supaya mereka tidak membazir dan menghargai rezeki yang telah diberikan kepada kita.

Zaman dahulu tiada sofa seperti zaman sekarang. Ramai kanak-kanak memilih untuk duduk di atas bantal kerana ia lembut dan sangat selesa. Maka terciptalah pamali duduk atas bantal, nanti berbisul. Mereka akan  patuh dengan pamali itu kerana takut akan berbisul jika duduk atas bantal. Bantal dibuat khas untuk meletak kepala, adalah tidak sopan jika bantal dijadikan lapik untuk duduk. Bisul hanya dijadikan subjek dan tiada kaitan dengan duduk di atas bantal. Ia hanya psikologi dalam memberi nasihat dan mendidik anak-anak.

Pamali juga diterapkan dalam cara pergaulan kita seperti menghormati orang yang lebih tua. Kita dilarang makan berdahulu dari orang tua, nanti susah dapat rezeki. Dalam pembuatan bubur kakicak atau gayam, kanak-kanak dilarang makan ibu gayam. Kanak-kanak juga dilarang makan organ dalaman ayam seperti hati dan pedal. Sebenarnya mereka menerapkan cara-cara menghormati orang yang lebih tua dengan kata pamali.

Terdapat banyak pamali yang telah diturunkan oleh nenek moyang kita dan masih diikuti sehingga kini. Kita harus mentafsir pamali dengan rasional dan bersandarkan kepada hukum islam kerana ada juga sesetengah pamali itu bertentangan dengan hukum dan syariat. Kebanyakan pamali tidak disertakan sebab dan punca dan mungkin berlaku hanya kerana kebetulan.Pamali lebih kepada cara mendidik dan mengajar anak-anak.

1.      Jangan tidur waktu senja nanti dirasuk syaitan
2.      Anak dara tak boleh masak sambil menyanyi nanti dapat suami tua
3.      Jangan makan dengan tangan kiri nanti syaitan tumpang makan
4.      Jangan makan beralih-alih tempat, nanti kawin ramai
5.      Jangan menyapu waktu malam nanti rezeki susah masuk
6.      Lepas berkhatan tak boleh menangis nanti kawin dengan janda
7.      Jangan makan depan pintu nanti susah dapat jodoh
8.      Jangan makan sambil bercakap nanti syaitan masuk dalam mulut
9.      Jangan bergulung dalam tikar nanti kalau mandi laut akan mati digulung ombak
10.  Jangan masam muka masa mengandung nanti anak lahir tak cantik / kacak
11.  Jangan duduk tengah pintu waktu hujan nanti dipanah petir
12.  Jangan sepak orang tua nanti kaki besar sebelah.
13.  Ibu hamil tidak boleh bermalas-malas, lengah-lengah atas katil bila dah bangun tidur nanti bayi lambat keluar
14.  Jangan makan dalam pinggan yang berlapis nanti pasangan curang
15.  Jangan menjahit baju yang sedang dipakai nanti selalu ditimpa masalah
16.  Jangan berpayung dalam rumah nanti ular masuk
17.  Jangan biarkan tempat menyimpan beras licin tak berisi nanti rezeki kurang
18.  Jangan makan kaki ayam nanti tulisan tak cantik
19.  Ibu hami tak bolah merendam baju nanti air ketuban kering baru bayi mahu keluar
20.  Jangan makan tongkeng ayam nati mulu banyak cakap
21.  Jangan makan leher ayam nanti bila bersanding kepala teleng
22.  Jangan jual garam  dan jarum waktu malam nanti kedai tak maju
23.  Anak dara / teruna tak boleh beli barang 2nd hand nanti dapat jodoh dgn janda atau duda
24.  Jangan makan kerak nasi nanti rezekinya cukup-cukup
25.  Pasangan yang sudah bertunang tak bolah selalu bertemu nanti putus tuning
26.  Ibu hamil jangan suka berdiri depan pintu nanti pintu rahim lambat terbuka
27.  Ibu dalam pantang tak boleh makan bertambah nanti luka susah nak sembuh
28.  Perempuan tak boleh menghiris buah dan makan menggunakan pisau ke mulut nanti bersalin secara pembedahan
29.  Jangan petik buah dan makan atas pokok nanti buah habis dimakan keluang
30.  Jangan beri hadiah berbentuk kain kepada kekasih nanti hubungan tak panjang
31.  Ibu yang baru hamil tak boleh menyebarkan tentang kehamilannya, biar orang tahu dengan sendiri nanti keguguran
32.  Jangan bergambar bersama kekasih di pelamin orang nanti tak sempat bersanding di pelamin sendiri
33.  Suami tak boleh memancing semasa isteri hamil nanti bibir anak yang dilahirkan sumbing
34.  Jangan main sorok-sorok waktu senja nanti di sorok hantu
35.  Jangan makan sambil menongkat dagu nanti susah dapat rezeki
36.  Jangan menggantung kain sarung ke leher nanti akan mati tergantung
37.  Jangan tolak pelawaan makan, sekurang-kurangnya makan walaupun sedikit nanti kecelakaan
38.  Jangan potong rambut waktu malam nanti dapat mimpi buruk
39.  Jangan bertukar-tukar pakaian dengan orang lain nanti suami / isteri direbut orang
40.  Jangan potong kuku waktu malam nanti didampingi syaitan
41.  Orang lelaki dilarang makan tongkeng ayam nanti ikut cakap isteri
42.  Anak dara / teruna tak boleh bercermin dari cermin yang retak atau sudah pecah nanti rumahtangga tidak bahagia
43.  Ibu hamil tak boleh minum dalam cawan yang sumbing nanti bibir anak yang dilahirkan juga sumbing
44.  Jangan makan mendahului orang tua nanti susah dapat rezeki
45.  Jangan bersiul waktu malam nanti didatangi syaitan


Permainan Tradisional masyarakat Banjar

Permainan Tradisional Masyarakat Banjar

Kehidupan dan aktiviti kanak-kanak pada  zaman awal 60-an adalah jauh berbeza dengan zaman sekarang. Aktiviti masa lapang mereka pada zaman itu dipengaruhi oleh keadaan sekeliling dengan memanfaatkan alam sekitar batang buluh yang dijadikan seperti sumpit, terung pipit yang dijadikan peluru, ranting kayu pula dijadikan lastik dan sebagainya. Bagi kanak-kanak di Sungai Manik pada ketika itu, aktiviti yang sering mereka lakukan untuk memenuhkan masa lapang adalah dengan melastik burung, menangkap ikan, memancing belut bermain layang-layang dan pelbagai aktiviti yang melibatkan alam sekeliling.

Aktiviti yang dilakukan pada ketika itu kebiasaannya adalah aktiviti secara berkumpulan. Aktiviti seperti ini akan mengeratkan lagi hubungan sesama mereka. Permainan tradisional yang pernah menjadi pilihan kanak-kanak dalam masyarakat Banjar di Sungai Manik juga merupakan permainan secara berkumpulan iaitu terdiri daripada 2 orang pemain atau lebih.

Permainan yang dicipta sebenarnya mempunyai kebaikan dan pembelajaran secara halus. Melalui pemerhatian yang dijalankan, hampir semua generasi muda masyarakat Banjar di Sungai Manik tidak mengetahui tentang kewujudan permainan tradisional dalam  masyarakatBanjar. Terdapat bermacam-macam permainan tradisional dalam masyarakat Banjar.

Kebanyakan permainan tradisional yang dimainkan adalah tiada kaitan dengan senikata lagu yang dinyanyikan. Lagu yang dinyanyikan hanya sekadar untuk memeriahkan suasana. Ada juga lagu yang dinyanyikan berunsur kepada mentera dan tidak diketahui apakah maksud disebalik seni kata lagu yang dinyanyikan.



Ampar-ampar pisang dipersembahkan pada Program Mini Karnival Musim Menuai Padi 2014
AMPAR AMPAR PISANG

Permainan ini boleh disertai oleh seisi keluarga. Permainan ini juga sesuai dimainkan pada waktu tengahari kerana ia tidak memerlukan pergerakan yang berat dan tidak mengeluarkan peluh. Ia juga sesuai disertai oleh wargatua. Permainan ini mampu mengeratkan hubungan kekeluargaan. Senikata lagu permainan ini tiada kaitan dengan permainan yang dimainkan dan ia hanya sekadar untuk memeriahkan suasana.

Ampar amparpisang
Pisangku balum masak
Masak sabigi
Dihurung bari-bari

Manggaripak manggaripok
Patah kayu bingkuk
Kayu bigkuk dimakan api
Apinya cirang curupan

Sintak dahulu akan

Cara bermain :-
- Pemain hendaklah terdiri daripada 2 orang atau lebih
- Pemain hendaklah bermain dalam keadaan duduk dengan kaki berlunjur
- Kaki setiap pemain akan ditepuk secara bergilir-gilir mengikut rentak lagu
- Kaki pemain yang ditepuk semasa lagu berakhir harus ditarik @ dilipat
- Ulang semula lagu sehingga cuma tinggal sebelah kaki sahaja yang berlunjur
dan dia dianggap sebagai pemenang.

GUD GUD SAMUNING

Permainan ini boleh disertai oleh kanak-kanak lelaki dan juga kanak kanak perempuan. Permainan ini sesuai dimainkan pada waktu pagi atau waktu petang kerana permainan ini memerlukan tenaga untuk berlari. Ia juga merupakan permainan yang menyihatkan kerana peluh dapat dikeluarkan semasa bermain. Maksud senikata lagu yang dinyanyikan tidak dapat difahami dan melalui kajian yang dijalankan, ia merupakan sebuah mentera. Jika semua pemain menyanyikan lagu dan menghayati senikata dengan sepenuh hati, pemain yang ‘’jadi’’ akan memanjat pokok dan hanya akan tersedar hanya apabila namanya dipanggil dengankuat.

Gud gud samuning
Samuning samun dalak
Dalak karaing
Karaing tujing tujing
Tujing pamamatik
Patik bintulung
Bintulung samuaan jadik
Jadi ikam warik
Warik siapa itu
Warik sidiang ambun

Cara bermain :-
- Undian akan dilakukan dengan memilih lidi yang telah dipotong dengan
saiz yang berbeza-beza
- Siapa yang memilih lidi yang paling panjang akan ‘jadi’
- Pemain hendaklah terdiri daripada 4 orang atau lebih
- Pemain hendaklah bermain dengan keadaan berdiri
- Kepala orang yang ‘jadi’ akan ditutup dengan kain batik
- Orang yang jadi akan ditolak kekiri dan kekanan sehingga lagu habis dinyanyikan
- Orang yang jadi harus mengejar pemain lain sebaik sahaja lagu habis dinyanyikan
- Pemain yang tertangkap akan menjadi orang ‘jadi’ yang seterusnya
- Ulang semula lagu sehingga semua pemain keletihan dan sepakat untuk
berhenti bermain.


Cuk cuk bimbi dipersembahkan semasa AGM PBM di Bagan Datoh
CUK CUK BIMBI

Permainan  Cuk Cuk Bimbi ini mudah dimainkan dan memang bolah dimainkan di dalam kelambu kerana ia boleh dimainkan dengan berbisik dan  boleh dimainkan dengan 2 orang pemain. Kebiasaannya mereka akan bermain  sehingga mengantuk.

Cuk cuk bimbi
Bimbiku dalam sarunai
Takucuk takulibi
Muhanya kaya panai

Sagincu liu liu
Sagincu liu liu
Sagincu liu liu
Sagincu liu liu

Cara bermain :-
- Kertas yang dilipat kecil akan digunakan sebagai bahan untuk bermain
- Pemain hendaklah terdiri daripada 2 orang atau lebih
- Pemain boleh bermain dengan keadaan duduk atau boleh juga dalam keadaan berbaring
- Undian akan dilakukan dengan lattalilat dan o som (hompipah)
- Pemain yang ‘jadi’ akan duduk sambil membongkok atau baring mengereng membelakangkan pemain yang lainnya
- Semua pemain selain orang yang jadi akan dicucuk-cucukkan di belakang orang yang jadi
- salah seorang daripada pemain akan menggenggam kertas
- Semasa menyanyikan ‘saginculiuliu’ semua pemain akan menggenggam
tangan sambil memusing-musingkan tangan sehingga lagu habis dinyanyikan
- Orang yang  jadi harus meneka kertas berada dalam genggaman siapa
- Jika tekaannya adalah betul maka pemain yang menggenggam kertas itu pula akan 'jadi' dan nyanyian akan diulang semula, sekiranya tekaannya adalah salah maka dia akan jadi sekali lagi


INGKAR INGKAR PARIUK

Permainan ini boleh disertai oleh kanak-kanak lelaki dan juga kanak-kanak perempuan. Permainan ini sesuai dimainkan pada waktu malam. Pada tahun 60-an, kelambu digunakan untuk menghalang nyamuk. Pada ketika itu lampu minyak tanah digunakan untuk menerangi segenap ruang. Kanak-kanak kebiasaannya akan tidur pada jam 9.30 malam kerana keadaan sekeliling sudah gelap pada waktu itu. Lampu akan dipadamkan dan hanya sebuah lampu akan dinyalakan bagi menerangi segenap ruang. Bagi kanak-kanak yang masih belum mengantuk mereka akan mengisi masa tersebut dengan bermain di dalam kelambu.

Ingkar ingkar pariuk
Pariuk jambu madam
Madam malunta
Malunta katanah habang
Dapat patung saikung
Di bakar di api marak
Api lampihung
Sapa baucap buruk muntung

Cara bermain :-
- Pemain hendaklah terdiri daripada 2 orang atau lebih
- Pemain boleh bermain dalam keadaan duduk atau berbaring
- Jari kelingking semua pemain harus  dikaitkan antara satu sama lain
- Semasa menyanyi, tangan semua pemain akan digoyang-goyangkan
- Selepas  lagu habis dinyanyikan, semua pemain tidak boleh bercakap lagi
- Siapa yang bercakap akan dikirakalah

Kunci air 12, Head work pernah menjadi tapak pesta Mandi Safar

PESTA MANDI SAFAR – MANDI TOLAK BALA


Suatu ketika dahulu, masyarakatBanjar di Sungai Manik khasnya dan masyarakat melayu secaraamnya pernah mengamalkan Mandi Safar. Mandi Safar ini diamalkan kerana mereka menganggap Bulan Safar sebagai bulan Sial, bulan Nahas atau bulan Bala. Didalam bulan Safar terutamanya pada hari Rabu terakhir, Allah banyak menurunkan bala kepada makhluknya di dunia ini. Masyarakat terutamanya yang tinggal berhampiran dengan sungai atau pantai akan mengadakan upacara Mandi Safar dengan mandi beramai-ramai yang disertai dengan jampi dan doa. Pelbagai acara sukaneka juga turut diadakan semasa upacara Mandi Safar berlangsung. Masyarakat banjar di Sungai Manik juga turut menyertai upacara tersebut. Upacara tersebut diadakan di kunci air atau lebih dikenali dengan Head Work atau Hewok oleh masyarakat banjar di Sungai Manik. 



Upacara Mandi Safar diadakan kononnya untuk meraikan dan menyatakan kesyukuran kerana junjungan kitaNabi Muhammad s.a.w. telah sembuh daripada sakit yang amat berat. Mereka juga mempercayai bahawa dengan melakukan Mandi Safar akan dapat menghapuskan dosa dan dapat menolak bala.



Kepercayaan menganggap bulan Safar sebagai bulan Sial, bulan Nahas atau bulan Bala merupakan satu amalan bidaah dan khurafat. Mempercayai dan mengamalkan mandi safar merupakan satu dosa kerana pada upacara tersebut, lelaki dan perempuan bergaul dengan bebas tanpa batasan. Dalam upacara tersebut, risiko untuk lemas akibat kelalaian dan kecuaian juga amat tinggi.



Pada hari upacara Mandi Safar, masyarakat banjar di Sungai Manik akan pergi ke Kunci air 12 Head Work yang jaraknya lebihkurang 3 batu dari Sungai Manik dengan mengayuh basikal beramai-ramai dan ada juga yang datang dengan menaiki bas yang melalui Sungai Manik iaitu bas dari Teluk Intan ke Tapah. Menurut penceritaan seorang wargatua di Sungai Manik, upacara tersebut bukan sahaja dihadiri oleh masyarakat yang berhampiran tetapi juga disertai oleh peserta yang datang dari Sungai Besar dan Sabak Bernam. Gerai jualan juga di buka pada hari tersebut. Terdapat pelbagai makanan dan minuman disediakan untuk dijual dan dinikmati oleh peserta-peserta Mandi Safar.




Alunan muzik, nyanyian, jampi serapah dan bacaan zikir tertentu akan mengiringi upacara tersebut. Seorang ustadz akan mengetuai upacara Mandi Safar dengan membaca ayat Al-Quran dan zikir serta merendam kertas yang dilukis rajah atau lebih dikenali sebagai wafak kedalam sungai sebagai pembuka acara sebelum orang ramai mula bermandi-manda. Dalam upacara Mandi Safar, peserta akan mandi dengan membaca jampi tertentu sambil menghanyutkan cebisan ayat-ayat Al-Qur'an dan kertas yang ditulis dengan doa. Ada juga segelintir peserta yang mandi dengan air dari dalam botol yang telah dimasukkan kertas bertulis ayat Al-Quran dan diiringi dengan jampi. Cebisan ayat Al-Quran yang dihanyutkan akan dibawa arus tetapi ada juga yang tersangkut di tebing sungai dan tidak mustahil ada orang yang akan terpijak cebisan tersebut.



Amalan Mandi Safar ini pernah menjadi pesta tahunan di Pantai Tanjung Keling, Melaka pada suatu ketika dahulu. Berdasarkan kepada kepercayaan dengan mengamalkan mandi Safar, berpuasa Safar dan membuat kenduri tolak bala khas di bulan Safar yang kononnya untuk mengelakkan perkara buruk ini dari berlaku adalah khurafat kerana tiada asas ataupun sumber rujukan dari mana asalnya kepercayaan itu. Terdapat segelintir masyarakat yang menulis ayat wafak pada kertas atau pinggan mangkuk yang kemudian diletakkan dalam tempayan, kolam, perigi atau sungai yang airnya akan dimandikan atau di minum kononnya dapat mengelakkan daripada bala buruk pada hari berkenaan.

 

Kita diminta untuk sentiasa meningkatkan amalan-amalan baik dari hari kehari tanpa mengira bulan. Tiada amalan istimewa yang dikhaskan pada bulan Safar yang menjadi amalan Rasulullah S.A.W dan para sahabat. Terdapat pelbagai kepercayaan dan amalan yang dikaitkan dengan bulan Safar. Diantara kepercayaan yang berkaitan dengan bulan safar adalah :

·         Jangan mengadakan majlis perkahwinan dan keramaian.
-          Pasangan pengantin akan sentiasa mendapat dugaan dan tidak akan bahagia.
-          Pasangan akan sukar atau tidak akan mendapat zuriat.
-          Jodoh pasangan pengantin tersebut tidak akan berkekalan.

·         Bayi yang lahir pada bulan Safar akan bernasib malang.
-          Bayi tersebut dipercayai akan membawa malang atau sial.
-          Bayi mudah mendapat penyakit dan tidak sihat.
-          Bagi masyarakat banjar, bubur merah bubur putih akan dimasak dan dijamu kepada jiran-jiran       supaya bayi yang lahir pada bulan safar tidak sakit dan tidak ditimpa malang.

·         Burung hantu petanda kemudaratan.
-          Jika bertemu dengan burung hantu semasa dalam perjalanan di bulan Safar, mereka harus berpatah semula kerana dipercayai bahawa jika mereka meneruskan perjalanan, mereka akan ditimpa kemalangan.

·         Burung gagak petanda kematian
-          Jika burung gagak berlegar-legar di kawasan rumah dalam bulan Safar, dipercayai akan berlaku kematian dalam masa terdekat.

 .       Rabu terakhir adalah hari malang
-      Pada hari Rabu terakhir di bulan Safar, kebiasaannya ibu bapa akan cuba menghalang anak mereka daripada melakukan aktiviti di luar rumah kerana mereka percaya bahawa akan berlaku suatu perkara yang buruk pada hari tersebut.  

Riwayat Imam Al- Bukhariyang bermaksud:
“tiada jangkitan, tiada sial, tiada kemudharatan burung, tiada bala bulan Safar dan larilah engkau dari orang yang berpenyakit kusta sepertimana engkau lari dari singa”

Kepercayaan karut yang menyalahi akidah akan membawa kepada syirik dan akan merosakkan iman. Ia akan mempengaruhi amalan yang mana amalannya tidak diterima oleh Allah S.W.T. Mengamalkannya pula adalah bid’ah dhalalah dan hukumnya adalah haram. Terdapat banyak lagi kepercayaan dan amalan-amalan yang karut berkaitan dengan bulan Safar ini mengikut kawasan-kawasan  dankaum-kaum tertentu. Oleh itu ilmu agama yang berpandukan al-Qur’an dan as-Sunnah adalah neraca untuk menilai setiap sesuatu samaada mengikut syarak atau sebaliknya. Dengan usaha ahli-ahli agama dan berkat kesedaran Islam di kalangan masyarakat Banjar, upacara ini berjaya dihapuskan sedikit demi sedikit.Kini pada tahun 2014, upacara mandi Safar sudah tidak diamalkan lagi  oleh masyarakat Melayu secaraamnya dan masyarakat banjar di Sungai Manik secara khasnya. Kunci air 12, Head work yang suatu ketika dahulu pernah menjadi tumpuan orang ramai untuk melakukan Mandi Safar kini dikenali sebagai Jambatan Mc. Donald oleh penduduk sekitar kerana jambatannya berbentuk seperti huruf ‘’m’’ dan menjadi tempat pilihan pemancing ikan sungai. Di tepi jambatan juga ada disediakan pondok untuk pemancing berteduh dan berlindung dari cuaca panas atau hujan.